Inatt stod det klart. Sverigedemokraterna.de lyckades med det många trodde var omöjligt – De knep förstaplatsen på Google vid en sökning på Sverigedemokraterna. Det är är, i ögonen på en online marknadsförare, något helt otroligt och unikt.

Som vi alla vet har Sverigedemokraterna.se’s förstasida helt försvunnit från sökresultaten, och för er inte än insatta så kan ni läsa ikapp lite på posten – ”Sverigedemokraterna tillbaka på Google”.demokrati

Sverigedemokraternas förlust av utrymme på Google är ingen liten sak som de enkelt återhämtar sig från. Varje månad görs närmare 74.000 breda sökningar på sökordet, varav många troligtvis är potentiella väljare som söker information.

Vad det här smått otroliga har medfört är dock en fundamental djupdykning i begreppet ”majoritetsförtryck” och skulle kunna jämföras med ett slag mot informationsfriheten som innehåller stycket;

” Informationsfrihet kan också beröra censuren i ett informationsteknologiskt sammanhang, det vill säga möjligheten att komma åt innehållet på webbplatser utan censur eller begränsningar.”

Google har blivit något som närmast kan liknas vid en modern bibel, så kan man hävda att om något med avsikt för sabotage görs för att få bort en sida där ifån, särskilt om den sidan handlar om ett partis politiska värderingar, mycket möjligt kan gå in under ”möjligheten att komma åt innehållet på webbplatser utan begränsningar”.

Den här bloggposten handlar egentligen inte om att försöka få in händelsen i en rättslig term, så bespara mig vänligen kommentarer med utdrag ur lagboken. Posten handlar istället om de möjligheter och hot som uppstår.

Som jag och Victor Kaugesaar än en gång befäste för bara någon dag sedan så är våra Svenska politiska partier överlag mycket dåligt sökmotoroptimerade. Tittar man på de programmeringstekniska förutsättningar, samt den sidstruktur som infaller under begreppet ”On-page SEO” så är det så gott som skrattretande. ”Off-page SEO” blir knappast bättre, och även om samtliga partier, av naturliga skäl, har många inlänkar så finns det ingen strategisk styrning från partierna själva gällande ankartexter, placering m.m.

Och det leder fram till min, smått oroade, tankenöt.

Kan det som precis hänt Sverigedemokraterna också hända ett mer etablerat parti, som medparten av Sverige också anser som mer ”rumsrent”?

Några saker talar för att det faktiskt är möjligt.

Incitamentet

Det som slutligen gjort att .de domänen lyckats med sin ambition är den massiva skara kvalitativa inlänkar webbsidan fått. Samtliga med den givna ankartexten ”Sverigedemokraterna”. Det som drivit människor att länka till motståndarsidan är i många av fallen en avsky för SD’s politik. Samma drivkraft finns inom den mindre extrema politiken, och patriotismen för sin tro och förminskandet av motståndarsidan ses inte minst i de facebookgrupper som startats av medlemmar av båda sidor.

Enormt dålig SEO hos våra partier

Ta siten Alliansen.se som drogs igång under året. Ett initiativ för att marknadsföra en grupps gemensamma politik istället för det enskilda partiets. En smart idé, och i vissa fall betydligt mer kommunikativt rätt, men domänen och förstaplatsen på Google kan vara utsatt. Sidan har en enormt dålig on-page SEO, den saknar ett massivt innehåll, och siten har ”ynka” 11.500 inlänkar med varierande ankartext (mot Sverigedemokraterna.de’s 11.900). Då sidan är relativt ny, är det heller inte omöjligt att den ännu inte fått en bestående ”trust” från Google.

Vilka hot/möjligheter uppstår då med allt det här i åtanke?

Ja – Lite beroende på hur man ser det, så bör det här verkligen uppmärksamma att webben fortfarande står demokratiska värden där den lilla med hjälp av folket kan stå upp mot den stora. Dessutom bör det än en gång uppmärksamma hur stark en grupp med en tydlig vision kan vara, och hur långt de kan gå. Min personliga åsikt är att allt som bidrar till att jag, och andra får en mer nyanserad och rättvis bild av ett visst ämne främjar demokratin.

För även om det just i den här händelsen innebar att huvudsidan försvann, när utmanarsidan tog fart, så kan det enbart skyllas på Sverigedemokraterna själva som gjort misstag, efter misstag efter misstag. Kanske är det just den tidigare nämna definitionen som vi ska ifrågasätta?

Vilken är egentligen huvudsidan här?

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Pingback: Tweets that mention Sverigedemokraterna.de på förstaplatsen på Google – Och sen då? | Sociala Medier & Online Marknadsföring -- Topsy.com()

  • Pingback: Social SEO()