strategi för sociala medier
Endast 2 av 10 av våra Svenska företag med en närvaro på den sociala webben har en strategi för sociala medier. Men behöver alla företag en strategi? Vad är det som avgör? Och kan vi hjälpa företag som behöver en? I artikeln nedan ska vi försöka ge svar på samtliga av dessa frågor.

Bör jag ha en strategi för sociala medier?

Här på Gamsun har vi hjälpt en mängd olika företag med att ta fram en strategi för sociala medier, och vår första fråga är alltid – vad drivs det här företaget av?

Drivkraften som för företaget framåt är nämligen helt vital för hur vi ska gå vidare. Om svaret är att medarbetarna i den senaste medarbetarundersökningen inte var nöjda med sin arbetsplats, att de inte kände någon samhörighet och att de kanske till och med kände negativa känslor för företaget de jobbade på så är det precis där man måste börja i strategin. Kanske är det till och med så att hela strategin för sociala medier ska gå ut på att förbättra den interna kommunikationen, att skapa en gemensam värderingsplattform och att få några av medarbetarna att brinna för varumärket de arbetar för.

Ni vet hur man nästan rycks med och övertalas när en riktigt passionerad människa berättar om sin hjärtesak? Precis samma är det nämligen för kommunikation i Sociala Medier. Du kan inte träna en robot att bygga dina relationer. Dina relationer med dina kunder, dina leverantörer och dina medarbetare kommer från genuin, spirande och äkta passion, och det är därför där vi måste börja i vårt strategiarbete.

Om vi då fokuserar en stund på det motsatta scenariot – Att vår kund svarar att företaget drivs av genuin passion för det de gör, att alla springer åt samma håll och att företagets värderingar är enormt fast rotade, så ligger fokus någon annanstans. strategin kommer att bli en helt annan.

Ett konkret case på en kund som inte behövde en strategi för sociala medier

En dag fick vi ett samtal från en framgångsrik konferensanläggning som ville träffas för att diskutera hur sociala medier och digital marknadsföring skulle kunna förbättra deras verksamhet. Vi träffade kunden och hann inte ens komma innanför entrén innan vi möttes av en anställd som med ett stort, genuint leende mötte oss och hälsade oss välkomna. Vi hann träffa hela 3 ytterligare anställda med samma glada miner innan vi till slut träffade marknadschefen, och när vi satte oss och ställde vår vitala fråga – Vad drivs det här företaget av så svarade marknadschefen -”Här drivs vi av att ha roligt. Hela vår konferensanläggning är utformad för att ha en så hög livskvalité som bara möjligt. Inte bara för kunden, utan även för oss anställda. Det går nog inte en enda dag utan att vi vänner i personalen skrattar och har otroligt roligt tillsammans”. Mötet gick, och när vi dagen efter analyserade företagets ”omedvetna” närvaro i Sociala Medier så hittade vi inte en enda negativ åsikt. Kunder och faktiskt även personal promotade redan anläggningen på ett otroligt positivt sätt. Vi åkte tillbaka till kunden och berättade för kunden om vad vi hittat. Rekommendationen blev att gå igenom ett antal scenarion på ”worst case”, men att sedan fokusera tid och budget på det operativa. ”Strategin” (eller utvecklingsplanen som vi kallar den) fick istället agilt växa fram för varje fram- och motgång som skedde. Idag är konferensanläggningen otroligt framgångsrik i sociala medier, och driver dessutom in otroliga summor i försäljning via sociala medier.

OK, så vilka företag behöver en strategi då?

Här på Gamsun är vi otroligt fokuserade på att våra kunder inte enbart fastnar i det teoretiska och planerande. Det resulterar nämligen oftast i att ingenting händer, att rädslan för alla ”motgångar” som finns blir för stor och att satsningen tappar momentum och läggs ner. Vårt fokus är istället att hitta de kritiska delarna som vår kund måste jobba med, strategisätta dessa och sedan fokusera på löpande ”lärdomar” och implementering. Sannolikheten är överhängande att ditt företag skulle vara otroligt behjälplig av en strategi för sociala medier, men bara om den skapas med rätt tänk från början.

Kan ni hjälpa oss med en strategi för Sociala Medier?

Det är det vi gör här på Gamsun. Vi ser dock Sociala medier som en blomma med många blad, så vår syn på strategi är inte endast en för sociala medier utan för hela er närvaro på den sociala webben.