Sökoptimering är inte vad det var för 5 år sedan. Mycket har hänt, och de tekniker som fungerade då är inte garanterade att fungera nu.

Visste du att…

Nofollow

En vanlig uppfattning hos SEO konsulter, och något som fortfarande används hos många är något som kallas för ”Pagerank scuplting” och innebär att man använder det s.k rel=”nofollow” på utgående länkar för att på så sätt ”stänga in” länkstyrkan på sin egna sida och inte ”läcka” Pagerank. Nofollow på länkar ger inte för den delen MER länkkraft till de övriga länkarna. Det säger enbart till google att länken med nofollow attribut är en länk som ni inte önskas förknippas med. Pagerank sculpting fungerar alltså inte, utan nofollow är enbart bra för att visa Google att du inte tycker att utlänken är ett bra ”umgänge” (se mer nedan).

Sökordsdensitet

Sökordsdensitet är inte ett mått som den moderna sökmotorn använder i sina alghoritmer för att ranka en hemsida. Nyckelordet bör givetvis förekomma på sidan du vill placera, men det är snarare semantik, placering, distribution och kvalité som bör tas i beaktning när ni utformar en sida. Inte att nyckelordet måste förekomma x% gånger på sidan.

Pagerank

pagerank sökoptimeringPagerank är inte längre ett begrepp att räkna med. Även om pagerank hos en sida är en bra indikator på värde av webbplatsen, så kan det vara förödande att basera länkanalys på det. Google har gjort stora, stora förändringar i hur de värderar en webbplats. Bland annat har sidan i sig värderats ned lite till fördel för hur hela domänen uppfattas och värderas. Tänk istället utifrån ett bra eller dåligt ”umgänge”. En sida som har pagerank 5, men som också länkar ut till en mängd andra sidor med mindre seriöst innehåll är inte en sida som jag primärt skulle försöka få en inlänk från. Det finns egentligen inget bra nytt begrepp för pagerank, men SEOmoz verktyg Open Site Explorer använder sig av page- och domain Authority, vilket är ett betydligt bättre sätt att ranka webbplatser på.

Meta-description

meta description sökoptimeringDen här informationen börjar bli allt annat är ny, men jag springer fortfarande på företag som fått det berättat för sig av SEO konsulter att meta-description är något som sökmotorerna använder för att ranka hemsidor. Så är inte fallet, utan meta-description används enbart som utdrag och beskrivande text i sökresultatet. Texten bör därför snarare utformas för att driva klick, än att fyllas med nyckelord och SEO-text. Tilläggas skall dock att texter som innehåller det sökta nyckelordet i träfflistan oftare klickas på.

Personliga sökresultatet

Nej – Det du ser, är troligtvis inte detsamma sökresultat som jag ser. Varför? Google har under 2010 implementerat något de kallar för ”Personalized search” där de, baserat på dina tidigare sökningar, vad du klickat på, samt övrigt information om dig, ger dig ett helt eget personligt sökresultat. Detta gör givetvis Sökoptimering betydligt mer komplext då vi optimerar mot det ”naturliga sökresultatet”, dvs det som du ser om Google inte har någon sparat information om dig, men där kunderna kanske ser ett annat. På gott och ont.

Domännamn

Ålder på domännamn har länge varit något som SEO-konsulter värderat högt. Så är inte längre läget. Gammal eller ny spelar ingen roll ur ett SEO-perspektiv. Under det första halvåret läggs domänen dock i ett provfilter för att utvärdera den på rätt sätt. Efter det är dock alla domäner likställda.

Har du en punkt som du tror att JAG inte känner till? Eller sattes en massa tankar igång? Skriv i kommentarerna!


Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Nabil El Alaoui Sossey

    En sak jag tycker du borde nämnt är att de sponsrade länkarna i sökresultaten inte har med det organiska resultatet att göra.

    Snackade med en snubbe som var ny inom SEO nyligen, han hade någonstans läst att mer klick på de sponsrade länkarna innebar en högre placering hos Google.

    Så är ju givetvis inte fallet.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Det har du helt rätt i. Förhållandet mellan klick på SEM och SEO ser inte ut att ha någon betydelse!

      // Magnus

  • http://nabillionaire.se Nabil El Alaoui Sossey

    En sak jag tycker du borde nämnt är att de sponsrade länkarna i sökresultaten inte har med det organiska resultatet att göra.

    Snackade med en snubbe som var ny inom SEO nyligen, han hade någonstans läst att mer klick på de sponsrade länkarna innebar en högre placering hos Google.

    Så är ju givetvis inte fallet.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Det har du helt rätt i. Förhållandet mellan klick på SEM och SEO ser inte ut att ha någon betydelse!

      // Magnus