I den första delen av Sociala medier för småföretagare tittade vi på hur kommunikation fungerade före Internet (B.I) och hur Sociala medier har revolutionerat detta.

I den här delen kommer fokus att ligga på att du ska hitta DIN nivå i Sociala Medier genom att använda dig av engagemangstrappan som jag tagit fram.

Hitta din nivå i Sociala Medier

Låt mig presentera engagemangstrappan.

engagemangstrappanPrecis som vilken trappa som helst så börjar engagemangstrappan längst ner och fortsätter sedan uppåt. Trappan fungerar dock som vilken trappa som helst ur ytterligare ett perspektiv. Ju högre upp du kommer, desto mer kan man slå sig om man ramlar ner.

Jag har personligen ganska svårt för konsulter som får den Sociala Webben att framstå som ett minfält och som småföretagare är du ganska förskonad jämfört med stora företag vad det gäller misstag.

Det är dock mycket viktigt att inse att det innebär ett betydligt större enagemang och ansvar för varje trappsteg du väljer att gå upp för.

Observera

Att observera och bevaka sociala medier är utan tvekan ditt första steg om du som småföretagare ännu inte känner dig bekväm med Sociala medier.

Genom en bevakning så kommer du inte bara att få kvalitativa insikter om dig, dina konkurrenter, din bransch och dina produkter utan också en uppfattning om hur de olika sociala plattformarna fungera, hur man kommunicerar och vem som faktiskt är vettig för dig att skapa en bra relation med.

Viktiga frågor att ha svar på här är: Utgå från de tre övergripande frågorna – VEM, VAD och VAR. Vilka sökord speglar bäst de olika samtalsämnen som jag tror att mina kunder/leverantörer pratar om (VAD)? Finns det en eller flera personer som verkar ha ett stort inflytande på mina kunder (VEM)? Vilka är de (VEM)? I vilka Sociala Medier verkar mina kunder finnas (VAR)? Säkerligen kan du komma på fler frågor utifrån de tre frågeställningarna.

Producera

Att gå från steget att enbart observera, till att plötsligt skapa sig sin första närvaro i Sociala Medier är ett relativt stort steg för många. Här kan det handla om att du sätter upp en Facebook sida, ett twitterkonto, en Posterous, ett kundorum eller en blogg. Det här är ett steg som du inte bör vara rädd för. Som småföretagare är du, som jag nämnt, förskonad mot att göra några större misstag. Så fort du känner dig trygg nog i hur Sociala medier fungerar, så ska du ta steget upp till att börja producera.

Det finns även ett mer agilt förfarande för det här, och det är att du börjar med att producera det du tror att dina kunder uppskattar, för att sedan vara snabb och benägen att förändra detta om kunderna önskar något annat.

Viktiga frågor att ha svar på här är: Vad gillar mina kunder för innehåll? Vad kan ge dem ett mervärde? Vilka plattformar passar mig bäst?

Respondera

Om du nu börjat producera ett innehåll som också gjort att dina kunder börjat respondera och svara på dina inlägg så har du kommit en bra bit på vägen. Segern innebär dock också ett ansvar för dig att engagera dig tillräckligt för att inte lämna en fråga obesvarad. Det handlar om social kompetens i digitala kläder. Att respondera på inlägg kommer snabbt att ta dig till trappsteg tre.

Diskutera

Snart kommer dina svar (respondera) att resultera i olika diskussioner. Dels kanske det handlar om någon som tycker helt olikt dig, eller så handlar det om att du tillsammans med flera andra letar efter kunskap inom något.

Viktiga frågor att ha svar på om du har tagit dig till det här trappsteget är – Hur agerar jag om jag hamnar i en hetsig debatt med någon? Finns det någon som jag överhuvudtaget inte bör/vill ta en diskussion med?

Engagera

engagera i sociala medier

engagera sociala medier

För att engagera människor så behöver du få dem att känna sig delaktiga. Gör det klart för dem att deras kunskap är behövd, att du lyssnar på dem, samt att du faktiskt gör något med det engagemang de stoppar in.

Det kan dels handla om att ställa en enkel fråga om en specifik produkt eller företeelse, eller att enbart kommentera på en kunds fantastiska inlägg med positiv feedback.

Den dagen du har fått en kund att engagera sig i ditt företag, så har du precis nått en milstolpe.  Hitta ditt sätt att engagera just dina kunder, och var inte rädd för att prova dig fram.

Viktiga frågor du kan ha hjälp av är: Finns det, från mina bevakningar, några samtalsämnen som tidigare engagerat mina kunder? Hur kan jag tillföra något nytt till det samtalet och på nytt engagera dem? Finns det något i min verksamhet som jag kan förbättra genom att få insikter av mina kunder? Vad har jag att erbjuda i motprestation för deras engagemang?

Digitalisera

Den dagen du inte längre klockar hur länge du suttit och jobbat på Facebook, den dagen har du också blivit digitaliserad. Jag är ständigt uppkopplad. Har jag inte datorn igång, så är min smartphone det där jag enkelt kan besvara kunder,  twittra, läsa kommentarer på mina sidor och diskutera vidare på de sociala plattformar där jag just nu är aktiv. Googlar du på gamsun, så kommer du snabbt att inse att 100% av alla träffar är Sociala medier.

Många undrar hur jag orkar, men för mig är det inte en uppoffring – Det är ett levnadssätt.

I del 3 i Sociala Medier för småföretagare så kommer jag att presentera tre konkreta möjligheter som du som småföretagare har i Sociala Medier.

Om du har missat det, så kan du läsa Del 1 i Sociala Medier för Småföretagare här.

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Pingback: Sociala Medier för småföretagare Del 3()

  • Erlend

    Hej! Du skriver att småföretagare er förskonad jämfört med stora företag vad det gäller misstag. Hur? Varför?

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Erlend och tack för kommentar!

      Småföretagare har inte alls den mediala bevakning som storföretag har och ett misstag av en VD på ett litet företag har långt ifrån samma nyhetsvärde som ett misstag av en VD på ett stort företag.

      Dessutom blir negativa reaktioner på den sociala webben ofta ett gruppbeteende. En grupp som alla är kunder och har samma negativa upplevelse av tjänsten/produkten är mer potentiell att vara stor hos ett stort företag. (se ex.vis SJ och Comhem)

      Att hantera en negativ händelse för ett storbolag är dessutom svårare då ett personligt angreppsätt blir svårt med tanke på att det kan handla om hundratusentals kunder som drabbats. En småföretagare har större möjlighet att på ett personligt sätt nå ut och rätta till det fel som skett.

      Hoppas det var svar på din fråga!

      Ha en bra kväll,
      Magnus

  • Erlend

    Hej! Du skriver att småföretagare er förskonad jämfört med stora företag vad det gäller misstag. Hur? Varför?

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Erlend och tack för kommentar!

      Småföretagare har inte alls den mediala bevakning som storföretag har och ett misstag av en VD på ett litet företag har långt ifrån samma nyhetsvärde som ett misstag av en VD på ett stort företag.

      Dessutom blir negativa reaktioner på den sociala webben ofta ett gruppbeteende. En grupp som alla är kunder och har samma negativa upplevelse av tjänsten/produkten är mer potentiell att vara stor hos ett stort företag. (se ex.vis SJ och Comhem)

      Att hantera en negativ händelse för ett storbolag är dessutom svårare då ett personligt angreppsätt blir svårt med tanke på att det kan handla om hundratusentals kunder som drabbats. En småföretagare har större möjlighet att på ett personligt sätt nå ut och rätta till det fel som skett.

      Hoppas det var svar på din fråga!

      Ha en bra kväll,
      Magnus