strategiRabatter, erbjudanden, ta tre betala för två, köp en tidning få en dvd på köpet – Slaget tas idag på pris och paketering, vilka i sig är otroligt viktiga att ha stenkoll på. Men att ta chansen att bygga en relation på djupet till sina köpare och på så sätt öka lojalitet och livslängd på kunden och dessutom göra detta på ett ställe där konkurrensen är betydligt mindre är det få företag som lyckas göra.

Idag sker tusentals konversationer och samtal om ditt varumärke, dina produkter, konkurrenter eller produkter som ligger nära det du erbjuder. Vet du hur många de är? Vart de tar plats? Vad de handlar om? Och hur tar du dig in i en diskussion utan att för den delen skapa bad-will genom att avbryta ett pågående samtal?

Det jag pratar om är Sociala Medier.

Sociala Medier skapar förutsättningar för att ge utlopp för det som människan alltid har haft behov för. Människor är sociala, och i alla år har word of mouth marknadsföring pågått, Folk har umgåtts, rekommenderat bra tjänster, varnat för mindre bra tjänster samt visar bilder på sitt nyfödda barn.

Tack vare Sociala Medier kan vi nu få utlopp för allt detta, och lite till!

Hamna inte i fällan de flesta Svenska företag som jobbat med Sociala Medier gjort genom att enbart fokusera på taktiska och operativa beslut och handlingar. Att ha en Facebook sida, Twitter feed, Youtube kanal, eller en egen blogg kan göra mer skada än nytta om den sköts på fel sätt.

Se till att ha en strategi!

En Sociala Medier strategi pekar bland annat ut svaren på frågorna ovan, och ser till att rätt plattform används, att rätt resurser tilldelas och att konversationen sker på lika villkor.

Sociala Medier är en kanal med enorm kraft.

Se till att göra det rätt.

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.