Sociala Medier, som jag mer och mer titulerar den Sociala Webben, är för många småföretagare en outnyttjad guldgruva med enorm kraft. Jag kommer i en artikelserie om 3 delar berätta varför, och hur jag tror att småföretagare kan utnyttja Sociala Medier på bästa sätt.

BI – Before Internet

De psykologiska aspekterna av viral marknadsföring(?) har så länge som människor (plural) funnits fungerat likadant.

Att rekommendera en bra vara eller tjänst för en vän, eller att varna samme vän för en riktigt usel produkt ligger i vår sociala kod (Det här säger givetvis rätt mycket om hur mycket en riktigt bra produkt/tjänst faktiskt kan göra i form av gratis marknadsföring, men det fenomenet förtjänar nästan ett eget inlägg).

Man samlades redan för 60 år sedan som kvinnorna på bilden gjort, och skvallrade om det senaste. En dålig frisör kanske (syftar givetvis inte på kvinnorna på bilden, som är otroligt snygga i håret..), eller ett riktigt dåligt bemötande i matbutiken.

Det finns dock en enorm skillnad.

Antalet personer som ex. kvinnorna på bilden har möjlighet att nå med sina klagomål/beröm är ytterst begränsat. Om en av kvinnorna rekommenderade din fantastiska produkt, så innebar det dessvärre inte en rusning till din fantastiska butik.

I och med Sociala Medier, så har detta kastats om helt.

I Sverige har vi i snitt 106 vänner på våra Sociala nätverk (?) och varje dag tillkommer nästan 10.000 nya Svenska användare på Facebook (?). Samtidigt säger nästan 80% att de blir påverkade av sina vänners åsikter vid ett köpbeslut (?).

Ta en minut och fundera igenom vad de tre sakerna kan ha för inverkan på dig som småföretagare.

Den Sociala Webben

konverationsprisman

Den här bilden skapades 2008 av Brian Solis. Bilden kallas ”The Conversation Prism” och ger en översikt i hur Sociala Medier ser ut.

Varje ”blad” symboliserar en viss typ av Sociala Medier, och varje ikon i varje blad en tjänst inom det områden.

Det krävs ingen djupdykning för att inse att den Sociala webben är komplex, och det gäller därför för småföretagare att ganska snabbt hitta sin nivå, vilket är precis vad fokus kommer att ligga på i nästa del av artikelserien!

Läs vidare om bland annat Gamsuns engagemangstrappa och hur du hittar din nivå i  Sociala Medier i Del 2: Sociala Medier för Småföretagare!

Läs även artikeln som E24 skrev om Gamsun och Sociala Medier för Småföretagare!

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.