Sociala Medier för Småföretagare Del 3 är sista delen i artikelserien och kommer att ha ett mycket praktiskt fokus.

Har du inte läst Sociala Medier för Småföretagare del 1 & 2 så gör det inget. Du kommer att kunna dra nytta av Del 3 ändå. Men om du ändå vill ha hela den röda tråden så kommer här de andra två delarna!

Tre möjligheter för småföretagare i Sociala Medier

Vi ska här i Del 3 går igenom tre konkreta möjligheter som du som småföretagare verkligen kan utnyttja för att vinna över din större konkurrenter.

engagera i sociala medierEngagera lokalt

Det finns ingen starkare målgrupp för de allra flesta småföretagare som de kunder som finns lokalt.

Jag har här gjort en sökning på bloggar via Twingly som omnämner ”hjälp” och ”uppsala” i samma inlägg. Denna sökningen går givetvis att ytterligare förfina, men då jag inte hade någon särskild produkt att bevaka kring så gjorde jag ett bredare val.

bevakning sociala medier Överst har vi en tjej som funderar kring vart hon ska skaffa lägenhet. Är det i Uppsala hon ska bo, eller är det i Stockholm? Det här är givetvis en fantastisk chans för bostadsbolag att nå och hjälpa en potentiell bostadsköpare på ett mycket naturligt sätt, men även för småföretagare som erbjuder kringtjänster till nyinflyttade.

I det andra blogginlägget är det en person som tyvärr inte mår så bra. Det är en kille som letar efter en terapeut i Uppsala. Det positiva är dock att det finns gott om småföretagare i Uppsala som kan hjälpa honom på ett bra sätt.

I det sista inlägget är det en person som letar efter en bröllopsfotograf i Uppsala. Som småföretagare inom fotografering så har du knappast råd att köpa massa annonser, och när du väl gör det så kommer konkurrensen vara mycket hög. Här är ett otroligt bra sätt att dels slippa konkurrensen, men också att kostnadsfritt få chansen att tala med och hjälpa en presumtiv kund.

Förutom tydliga förfrågningar, så kan ni utnyttja er lokala kunskap händelser i  staden ni verkar i för att skapa er ett försprång gentemot konkurrensen.

Det här är sidan för Nyköping på Facebook. En kommun jag är född och uppvuxen i. Sidan har idag nästan 1.800 medlemmar i en stad med totalt 50.000 invånare inräknat nyfödda och gamla.
Nyköping Även om man lätt kan tro att det är Nyköpings Kommun som driver sidan, så är det istället jag och en till engagerad Nyköpingsbo som gör det. Vi för dagligen kommunikation till Nyköpings invånare på ett sätt som varken kommun eller näringsliv har skapat möjlighet för.

alex kappelFör ca 2 månader sedan så höll ett e-handelsföretag ett stort seminarium för företagen i Nyköping om handel på nätet.

Alex Kappel är delägare i en liten webbyrå i Nyköping. De har, precis som alla småföretagare, begränsade marknadsföringsresurser, men utnyttjade med hjälp av sin lokala kunskap tillfället att kapitalisera på händelsen – Utan att ens ha varit där.

Att som småföretagare engagera lokalt är en enorm styrka som kan göra att du många gånger kan vinna mot de större konkurrnterna.

Litet är STORT i Sociala Medier

 

Faktum är att mindre företag oftast fungerar bättre än stora företag i Sociala Medier.

En av anledningarna är bland annat att konsumenter snarare relaterar till varumärken i form av mänskliga och personliga attribut (snälla, roliga etc), snarare än de som de flesta stora bolag erbjuder (billiga, effektiva etc).

Som småföretagare ÄR man sitt varumärke, tonalitet och värderingar är självklara – Det är DU.

Försök inte att agera stor, utan utnyttja snarare din småskalighet och mänsklighet till din fördel.

kunskap i sociala medierBli en hub för kunskap

För några månader sedan skrev jag ett öppet brev till H&Ms marknadsavdelning. I det öppna brevet beskrev jag hur de kunde tjäna miljoner varje år på att arbeta annorlunda med sin Sökoptimering. Brevet spred sig som en löpeld på webben, och tusentals personer läste inlägget varav 42 personer från H&M själva.

Det innehållet (tillika det innehållet du läser just nu) är  kunskap som många anser vara konstigt att jag inte tagit betalt för. Det de inte förstår är att jag, förhoppningsvis, samtidigt som besökare hittar något matnyttigt också profilerar mig som en person som är kunnig inom det område där jag erbjuder tjänster.

Resultatet är att jag varje månad utbildar, föreläser och rådger åt en mängd kunder.

Det jag har gjort är jag bjuder på en viss kunskap, för att sälja en tjänst. På samma sätt kan du göra. Bjud på din kunskap och visa att du kan så kommer du/ditt företag efter ett tag att vara en person som folk direkt förknippar med lösningen på de problem som du kan lösa.

Det handlar om att försöka bli det självklara svaret på de frågor som ställs kring dina tjänster.

En avslutade mening.

Fundera inte på varför du bör finnas i Sociala Medier, utan på vad du kan missa genom att inte vara där.

Jag hoppas att du har uppskattat min artikelserie om Sociala Medier för Småföretagare och att du ska bli ett av de många Svenska företag som just nu provar sig fram i Sociala Medier!

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Anna Lundberg

    Jättebra! Ska föreläsa om sociala media för Hästföretagare och tipsar dem gärna om din sida och dig!

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Anna!

      Vad kul att höra att du gillade artikeln! :)

      Stort lycka till på föreläsning och en tidig God Jul.

      // Magnus

  • Anna Lundberg

    Jättebra! Ska föreläsa om sociala media för Hästföretagare och tipsar dem gärna om din sida och dig!

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Anna!

      Vad kul att höra att du gillade artikeln! :)

      Stort lycka till på föreläsning och en tidig God Jul.

      // Magnus