Social Media ROI är en het potatis, och bristen på kunskap hos många företag om hur man mäter detta gör att man istället skippar sociala medier helt.

I min mission att göra Sveriges företagare till vinnare på nätet ska jag därför i den här posten ge exempel på vilka kvantifierade krav ni kan/bör sätta på den rådgivare eller byrå som hjälper er med Social Media ROI. Ni kan också använda tipsen om ni jobbar själva med Social Media.ROI Return on Investment

Definition av Social Media ROI – Return On Investment

Social Media ROI = Vinst av investering – Kostnad av investering / Kostnad av investering

Definition av Social Media AC – Alternative Cost

Social Media AC = Besparing av investering – Kostnad av investering / Kostnad av investering

Steg 1 – Kvantifierade mål och KPI

Att göra taktiska insatser utan strategi och mål är som att ge sig ut på motorvägen med sin bil och blunda. Man klarar säkert ett par meter, men chansen att det inte blir riktigt bra är överhängande.

Kortfattat kan man säga att ni redan från början bestämt er för att misslyckas, då framgång inte är definierat.

Både mål och nyckeltal är otroligt varierande beroende på just ditt företag, och er övergripande agenda. Mitt tips är att utgå från era övergripande mål för verksamheten, och hacka detta till en mindre bit. Alla taktiska insatser ni gör bör syfta till att nå ert övergripande affärsmål.

DE tre övergripande målen med en närvaro I Social Media;

  1. Tjäna pengar

  2. Spara pengar

  3. Bidra till varumärkesvärde

Steg 2 – Markering av nuläge

Nu när ni har nyckeltalskombinationer med kvantifierad kvalité är det dags att sätta ett nuläge. Skapa helt enkelt ett avtryck på hur dessa nyckeltal såg ut innan social media.

Steg 3 – VAD och NÄR

Skapa ett GANTT schema (valfritt tidsschema. Jag använder GANTT) med VAD som händer NÄR

Steg 4 – Stäm av mot nyckeltal

Stäm av ditt schema med dina resultat.

Ex. På företag som säljer tjänst/vara: Hur mycket total försäljning? Hur många varor per unik kund? Genomsnittligt ordervärde per kund?

Ex. På företag som vill förmedla kunskap/information (som min kund Sällsynta Diagnoser): Antal förmedlade budskap (om en viss text tar 2 minuter att förmedla, så är alla besök på den sidan över 2 minuter krasst att räkna som ett förmedlat budskap)? Genomsnittlig tid på sida? Antal sidor per unik besökare? Siddjup per unik besökare? Antal nya medlemmar I Community?

Steg 5 – Kombinera mera och hitta mönster!

Kombinera all din data och dina insikter. Social Media Aktivitet kontra sålda varor, ökat antal inkommande telefonsamtal, nöjd kundindex, kundtjänst besparingar, ökat antal inlänkar till din hemsida/blogg etc etc etc. Hitta sedan mönster mellan aktivitet och utfall. Ha I åtanke att en aktivitet har en viss släpning i resultat.

Steg 6 – Bevisa Social Media ROI + Social Media AC

Bevisa sammanträffandet med vald aktivitet och faktiskt utfall. Givetvis gav din investering positiv Social Media ROI!

Din chef kommer att bli glad!

Edit: För er som vill utveckla era kunskaper om Social Media ROI så håller jag ett seminarium den 27:e Maj 2010 i Stockholm där jag kommer att gå in djupare på bl.a ROI i Sociala Medier. Läs mer i posten – ”Seminarium Sociala medier”. För er som hellre vill ses och ha en privat utbildning, rekommenderar jag posten – ”Utbildning i Sociala Medier”.

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.