Det som först startade som en tweet tagen ur sin kontext blev för mig en riktigt intressant diskussion när flera andra personer verksamma inom svensk sökmotoroptimering också gav sig in i den. Det visade sig att något som jag trodde att det fanns en stark samsyn kring, potentiellt var något som det fanns mycket delade uppfattningar om. Diskussionen handlade om huruvida man ska låta google indexera tagg-sidor från wordpress eller inte.

Här kommer min take på diskussionen i JA/NEJ-form, vilket gör det enkelare att diskutera konkreta punkter. Nu är jag intresserad av att höra din åsikt!

 

JA – Du bör alltid i första hand försöka kurera alla dina sidor på webbplatsen innan du avindexerar eller funderar på att ta bort något. Fyll på med unikt innehåll, diversifiera titlar och övrigt meta-data.

NEJ – Det är inte särskilt troligt att vanliga användare har lust, tid, kunskap eller ork till det.

JA – Det är oerhört vanligt att användare skapar oerhört stora mängder taggar – både per inlägg, och totalt.

NEJ – Jag tycker inte att tagg-sidorna fyller någon funktion som inte kategori-sidorna kan fylla.

JA – Vanliga användare skapar generellt färre kategori-sidor än tagg-sidor, vilket gör kategori-sidorna mer hanterbara

NEJ – Jag tycker inte att man bör sätta noindex på sina kategori-sidor om de fyller en funktion på sidan (vilket de ofta gör)

NEJ – Jag tycker inte att sitewide taggmoln är någon bra sak utifrån ett SEO-perspektiv

JA – Många användare skapar taggar som motsvarar sökord som de vill att andra sidor ska ranka för

JA – Många WP-teman sätter exakta titlar även på tagg-sidor, så att webbplatsen får duplicerad meta-information

NEJ – De är generellt sett inte medvetna om att det är så

NEJ – Jag tycker inte att man bör sätta nofollow på tagg-sidorna. Noindex, follow är rätt meta-sträng att använda om sidorna nu ändå finns.

JA – Taggsidor skapar i oerhört många fall duplicerat innehåll

JA – Det är negativt för webbplatsen

NEJ – Det är ingen big deal om man i övrigt gör mycket rätt och riktigt

NEJ – Jag tycker inte att det finns någon universell regel/best-practise som fungerar på alla situationer. Varje förutsättning är unik.

JA – Om du har tid och kunskap att skriva unika texter på varje tagg-sida du skapar så kommer de att fungera lika bra som vilken sida som helst.

NEJ – Det är generellt inte så de sidorna behandlas

NEJ – Det finns ingen anledning till att det är just tagg-sidan som måste fylla den funktionen

 

JA – Jag är oerhört intresserad av att höra hur DU resonerar!

 

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Stefan

    Duplicate content är återkommande anledningar i mycket.
    Är verkligen sökmotorer så puckade idag att de skulle straffa en domän för detta om sidorna är på samma domän?
    Taggsidor är ju ingen exakt kopia även om den innehållet texter från andra sidor, sedan om någon av taggsidan eller själva inlägget ej syns i sök lär det vara taggsidan. Att både inlägg och taggsida straffas har jag svårt att tro.

    Får tillägga att det är högst spontana tankar och åsikter utan varken egna tester eller andra källor som det baseras på. Tror duplicate content är värre cross domains.