Antal followers på Twitter, Fans (Likes) på en Fan pageFacebook och besök på en blogg är typiska framgångsfaktorer som definieras av företag i social media idag, och med det sagt;

Låt mig presentera – Sveriges mest framgångsrika, inflytelserika och populära person!

Köpa twitter followersSebastian Johansson – 44.718 followers på Twitter och därmed den person som har flest followers i Sverige.

- Sebastian….vem?

Sebastian är en relativt vanligt kille på 23 år, med relativt vanliga mål i livet och säkert en riktigt trevlig prick.

- Men är han verkligen Sveriges mest inflytelserika person?

Om man ska utgå från de framgångsfaktorer som Svenska företag sätter upp, så är svaret ja. Men om vi ska sluta tramsa och lägga ironi och cynism på hyllan så är svaret givetvis nej.

Sebastian har förmodligen lyckats få sin massiva followerkrets genom en auto-following strategi, vilket innebär att när du följer någon, är twitter per automatik inställt på att följa den personen tillbaka.

Kort sagt – Följer du 50.000 personer som har denna inställning, så har du 50.000 personer som följer dig.

Twitterholic kan du se historiskt hur en persons följarskara ligger I relation till dennes “vänner”. Min vilda gissning är att de med tusentals followers också följer tusentals personer. Givetvis kan det finnas naturliga skäl till detta, och till viss del ingår det i många människors beteende att följa någon som följer dem själva. Men oftast ser man om det är ett naturligt, eller ett onaturligt beteende via ex. Twitterholic.

Min poäng? Företag måste höja blicken för vilka KPI de sätter på sin närvaro i social media.

Nyckeltalet antal followers på twitter kombinerat med nyckeltal som antal retweets av dina poster, grad av interaktion, organisk tillväxt, konvertering till fysiska möten, sålda produkter, insparade minuter per kundbemötande eller dylikt bildar en kombination av KPI som skapar kvantitativ kvalité, och som är ett betydligt bättre mått på framgång.

Som tack för att jag fick använda Sebastian som exempel, så får han här lite länkkärlek – Sebastian Johansson.

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Pingback: Tweets that mention Populäraste Svensken på Twitter – Om kvalitativ kvantitet i sociala medier | Sociala Medier & Online Marknadsföring -- Topsy.com()

  • Anonym

    Hej!

    En mycket bra artikel om hysterin om att skaffa sig följare på Twitter och det finns en del program, Tweettank är en annan och det är väl mer kvalité om någon följer dig för att de tycker att du är trovärdig och gillar det du säger? vi får verkligen hoppas att t ex Google följer sin riktlinje kring social authority.

    /Robban

  • http://www.robertnyberg.com/ Robert Nyberg

    Hej!

    En mycket bra artikel om hysterin om att skaffa sig följare på Twitter och det finns en del program, Tweettank är en annan och det är väl mer kvalité om någon följer dig för att de tycker att du är trovärdig och gillar det du säger? vi får verkligen hoppas att t ex Google följer sin riktlinje kring social authority.

    /Robban