mätning sociala medier
Alltsedan den stora massan började inse den enorma potential som sociala medier bär på så har det funnits en nöt bland ivriga marknadsförare som har varit extra svår att knäcka – Att mäta sociala medier. Om man djupdyker i konsten med mätning i sociala medier blir det genast väldigt komplext, vilket tyvärr skrämt många till tanken att det inte går att mäta.

Jag anser att man bör försöka göra det så enkelt som möjligt för sig själv, och fokusera på att göra bra grejer på den sociala webben, vilket allt som oftast leder till bra resultat – Men även att ha ett datadrivet perspektiv på det innehåll man publicerar, de sociala platser där man publicerar detta, och till vilka man publicerar detta.

Till min stora glädje har nu Google Analytics bestämt sig för att hjälpa mig med denna mission (nåväl, de kanske inte tänkte på mig specifikt..) och rullar kommande veckor ut flera fantastiska funktioner som möjliggör mätning i sociala medier.

1. The Social Report – Mät direkta och indirekta konverteringar i sociala medier

sociala medier rapport
En av de stora utmaningarna med med mätning i sociala medier har tidigare handlat om det faktum att det inte är rättvisande att mäta effekt enbart på direkt konverteringar. Synlighet i sociala medier är i många fall branding och relationsbyggande, och konverteringarna sker därför inte direkt utan indirekt. Med ”The Social Report” får du en översikt med dina totala omvandlingar i relation till direkta och indirekta omvandlingar via sociala medier.

2. The Conversion Report – Se exakt vilka sociala medier som leder till omvandling

konvertering sociala medier

Konverteringsrapporten visar dig exakt vilka källor och sociala medier som defakto bidrar till direkta och indirekta konverteringar. Det ger dig en insikt i vilka sociala medier som ger mest effekt i relation till investering, och också vad ni bör satsa mer på.

3. Social Sources Report – Mät besökarbeteenden från Sociala Medier

sociala medier sources

Med den här rapporten kan du se hur besökare från sociala medier engagerar och interagerar med ditt innehåll och din webb. Hur länge stannar de, fortsätter deras besök vidare på andra sidor efter landning eller försvinner de? Genom att korrelera den här rapporten mot den övergripande besöksrapporten kan ni hitta korrelationer mellan insatser i sociala medier och trafiktoppar och/eller konverteringar – direkta som indirekta. Om ni dessutom lägger till er egen innehållsplan som ett lager ovanpå detta så kan ni följa direkta och indirekta effekter på allt ni gör löpande.

4. Social Plugins – Mät vilket innehåll som är värt att sprida

sociala medier plugins

Med Google analytics sociala plugins kan ni nu se vilket innehåll som sprids, och på vilket sätt det sprids. Med den här informationen kan ni klustra populärt innehåll i grupperingar, och sedan göra antaganden baserat på data var denna typ av innehåll skulle få mest spridning.

5. Activity Stream – Följ vad händer utanför din egna webbplats

mäta aktivitet sociala medier

När de andra rapporterna ger dig en otroligt bra insikt i vad som händer på din webbplats, så ger activity stream dig en bild av vad som sker utanför den. Den visuella bilden visar dig vilka som sprider ditt innehåll, var de gör det och på vilket sätt. Datan hämtas dels från Googles egna dataservrar, men byggs även på via något som kallas ”Sociala Data Hub” där samarbetspartners som Disqus, Meeto, Badoo m.fl rapporterar in all den data de har.

Jag hoppas innerligt att Google Analytics nya möjligheter ska göra att fler företag och marknadsförare börjar inse nyttan med att mäta i sociala medier, att det inte är omöjligt och att det är vitalt för att skapa en bra innehållsplan och digital närvaro.

Google analytics nya rapporter och plugins kommer att släppas löpande under de kommande veckorna, och vi har mycket spännande mätning i sociala medier att se fram emot!

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.