Det har varit tyst här på bloggen ett tag. Anledningen är mitt nya bolag – Lykka.

Under ca 3 månader har jag, tillsammans med två andra entreprenörer, byggt, snickrat och ritat på vad som skall bli Sveriges bästa e-handel för köksredskap.

Den Sociala Webben

Både webben och shopping är i allra högsta grad en social upplevelse, men de flesta e-butikerna i Sverige är det dock inte.

Vi vill utnyttja den Sociala Webben till fördel för våra kunder, och ge dem en oslagbar köpupplevelse. Alla de saker som vi som konsumenter verkligen uppskattar med shopping, som idag är isolerade till den fysiska världen, vill vi digitalisera.

På den Sociala Webben är dessutom relationströsklar lägre. Att exempelvis fråga andra kunder om råd i en fysisk butik skulle kännas enormt påträngande och lite konstigt. Men att göra det i det digitala samhället känns inte lika svårt, eller hur?

Det traditionella sättet att se på konkurrens är inte optimalt på webben idag, och det gäller snarare som företagare att fokusera på kundens behov och ultimata köpupplevelse än, att som tidigare, försöka få så stor del av kakan som möjligt.

Glädjen

Lykka ska fokusera på matglädje och den del i matglädjens ekosystem som vi valt att börja med är att tillhandahålla redskapen för att tillaga maten – Köksredskapen.

Som jag skrev lite tidigare i inlägget så är det inte här vår roll slutar. Vår roll är större än så. Vi ser vår roll som ett matglädjens torg där konsumenter kan samlas och få känna matglädje tillsammans. Ett ställe att träffa likasinnade, bolla utmaningar med oss och andra, dela med sig av tips (vare sig det är köksredskap, eller hur man tillagar en rätt), få ta del av recept samt träffa andra företag som erbjuder tjänster som bidrar till ökad matglädje. Om du är ett sådant företag, så tycker jag att du slår mig en signal!

Personligheten

Konsumenter på den Sociala Webben relaterar till varumärken ur ett personlighetsperspektiv, snarare än i klassiska varumärkesattribut. Därför tänkte jag redan från början på Lykka som en person.

Vi valde att kalla honom Herr Lykka och tog sedan fram, baserat på våra egna personligheter, en personlighet till honom.

Personligheten influerar oss i allt vi gör, och att exempelvis sätta en gemensam tonalitet när vi responderar i sociala medier, etc blev otroligt lätt då allt redan fanns där. Stora delar av oss själva finns redan i Herr Lykkas personlighet, vilket inte bara gör det tydligt för våra kunder och leverantörer att skapa sig en uppfattning om VEM Lykka är, utan även som en varumärkesplattform för oss själva att arbeta utefter.

Tänka stort

Jag blev glad när jag läste, den alltid så brilliante, Johan Ronnestams blogginlägg ”I think I can beat Steve Jobs”. Under punkt 14 beskriver Johan hur man bör tänka enormt storskaligt. Det har vi på Lykka verkligen gjort från dag 1.

Vår vision är ”One day everyone will know what Lykka is”.

Visionen är tvådelad och avser dels våra entreprenella ambition med det här företaget. Vi vill skapa ett varumärke som är så pass stort att alla en dag känner till det. Men det avser även dels ett mjukare värde.

Jag vill, ur ett varumärkesperspektiv, likställa Lykka med Glädje. Därav namnet, vårt sätt att arbeta på och vårt val att arbeta med mat. Vi är alla tre bakom företaget otroligt ödmjuka och glada inför att vi har hittat glädjeämnen i livet, men det finns otroligt många som ännu inte gjort det.

Lykka ska vara oberoende av vad det erbjuder, så länge det är relaterat till ett visst glädjeämne. Vi börjar med mat, men det är inte speciellt troligt att det enbart är det vi arbetar med om 5 år.

Den andra delen av vår vision är därför att vi en dag har hjälpt alla människor att hitta sitt gläjeämne i livet, oavsett om det är fiske, dans, musik eller något helt annat.

Lanseringsstrategin

Det finns minst två sätt att lansera ett företag på. Det ena är att systematiskt analysera och planera sig fram till ett företag, eller en tjänst/produkt som man själv anser vara perfekt och att sedan marknadsföra den produkten tills kunderna köper. Kotlers 4 P.

Det andra sättet, och också det sätt som vi valt att arbeta på, är att jobba med mikrolanseringar, ta in feedback från marknaden, och optimera sin produkt/tjänst utefter det. Den Sociala Webben är en enormt tacksam värld att göra detta i, då människor inte bara är lätta att nå, utan där den sociala koden bygger på just – Sharing is caring.

Den första delen i vår lanseringsstrategi blev därför att släppa Lykka KLIPP, som är en fyndtjänst för köksredskap.

Med Lykka KLIPP får vi chansen att lära oss vår marknad i ett tempo som vi klarar av, lära känna våra kunders behov på ett personligt plan och samtidigt hinna implementera detta på den riktiga lanseringen – Den Sociala E-handeln.

Lykka KLIPP har inte som primärt syfte att vara vinstdrivande, utan är snarare dels ett sätt för oss att få insikter, men också ett sätt för oss att dela med oss av matglädjen i form av att erbjuda köksredskap till fyndpriser.

Marknadsstrategin

Vår marknadsstrategi handlar i första hand inte om mediamix och målgrupper, utan mer om att erbjuda den i särklass bästa produkten på marknaden. Och då menar jag inte bara själva köksredskapen som produkt, utan hela Lykka.se som e-handel.

Om vi affärs- och produktutvecklar Lykka.se till att bli det vi vill att den ska bli – Sveriges bästa E-handel för köksredskap, så kommer produkten – med lite hjälp från oss – att marknadsföra sig själv.

Marknadsstrategin är helt enkelt DU. Om vi anstränger oss för att ge dig den ultimata köpupplevelsen så är min tro och förhoppning att du kommer att anstränga dig tillbaka genom att marknadsföra Lykka.se, bara vi gör det tillräckligt enkelt för dig att göra detta.

Vi hoppas att du vill vara en del av resan mot Lykka, och vårt löfte är här och nu att alltid sträva efter att ge dig den absolut bästa upplevelsen möjligt.

Vill du läsa mer?

Tankarna bakom Lykka KLIPP

Vår smågalna presentationsfilm om Lykka

Hemma hos Lykka

Lykkaklipp på Twitter

Lykka på Facebook

Lykkas Kundo-rum

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.