loopiaI dagarna har Loopia lidit av en av de värsta eposthaverierna som drabbat en svensk epostleverantör sedan början av 2000-talet och som kanske bara överskuggas av Tietos haveri i slutet av november. Vreden på Facebook och Twitter har varit påtaglig och artiklar såsom ”Loopia lägger locket på” hjälpte inte direkt till.

Som en konsekvens av att se sin epost haverera har många börjat aktivt fundera på att flytta sin epost till någon annan leverantör. Ett av de stabilaste epostleverantörerna i världen är Google, som erbjuder ett komplett eposthanteringssystem, samt mycket mer, i sina Google Apps. Som besökare kan man lätt tro att alla alternativ hos Google numera kostar pengar, men för de företag som kan klassas som små eller medelstora, finns ett annat alternativ. Google Apps gömmer nämnligen undan en fri version för upp till 10 användare i sidfoten. För många mindre företag räcker dessa 10 konton gott och väl till alla behov.

Så för alla andra små- och medelstora företag där ute som känner samma frustration, och som kanske – precis som vi – förlorat pengar tack vare Loopia, så kommer här en steg-för-steg guide på hur du flyttar samtliga mail från Loopia till Google mail.

Tilläggas ska väl också att Loopia för några veckor sedan skickade oss en faktura på saftiga 4096kr för ”överskridet mailutrymme”. Här är helt enkelt vårt svar på huruvida vi är fortsatt intresserade av att vara kunder hos dem. 4096kr blir helt enkelt 0kr, och en kund mindre för Loopia.

Enjoy!

Steg-för-steg: Så flyttar du din mail från Loopia till Google Apps

1. Registrera konto på Google Apps

Bege dig till Google Apps, och klicka på ”Kom Igång”. Följ bara anvisningarna – Klicka här för att komma till sidan för registrering.

2. Bekräfta ägarskap

Efter en registrering ska du bekräfta för Google att du äger din domän, vilket du enklast gör genom att ladda upp den fil som Google erbjuder när du loggat in på www.google.com/a/dindomän.se under Konfiguration. Andra sätt att göra det på är att lägga till en kodsnutt i din HTML-header, eller ändra en DNS-inställning på din domän.

3. Skapa användare

När du verifierat att du äger domänen skapar du din första användare. Vi rekommenderar en sidunikt dedikerad användare, förslagsvis med namnet admin@dindomän.se, för att sköta domänen skild från de konton som skall användas i den vardagliga driften. Om ni är nära 10 användare kan det dock vara värt att låta ett personligt konto sköta hela domänen.

4. Importera mail från Loopia till GMail

Nu gäller det att importera all mail från Loopia till GMail. Logga in på det konto som det gäller, exempelvis namn@dindomän.se.

A) Börja med att klicka på Inställningar i GMail (finns i den nya layouten bakom kugghjulet uppe till höger) och sedan välja Konton och import (i vissa Google Apps-konton heter denna bara Konton).

B) Scrolla ner till Sök efter nya e-postmeddelanden med POP3. Klicka där på Lägg till ett POP3-konto som du äger.

C) En popup-ruta dyker upp där du ska skriva in epostadressen. Skriv in namn@pop.dindomän.se, detta för att GMail kommer att sparka bakut om du skriver in samma namn som det konto du är inloggad på. Klicka sedan på Nästa Steg.

D) Här fyller du sedan i din information enligt nedan. För POP3 använder Loopia mailcluster.loopia.se: 995 (port 995). För att säkerställa att allt flyttats korrekt kommer vi inte att ta bort mailen från ditt ursprungliga konto. Säker anslutning är ett naturligt val eftersom en stor import kan ta en stund. Jag brukar rekommendera att man arkiverar all mail från det förra kontot för att få kontroll över vad som är nytt och gammalt, men här gör ni som ni själva vill. Klicka sedan på ”Lägg till konto” och vänta en stund.

E) Välj sedan Nej i nästa fönster (om att skicka post som det nya kontot), eftersom vi ska flytta över allt till Google Apps inom kort. Klicka på Slutför.

5. GMail överför dina mail

Det kommer att ta Google en stund att föra över all din mail. I vanliga fall plockar Google in cirka 200 mail per timme för att inte överbelasta mailservern och bli blockerad, så räkna med ett dygn ungefär per 5000 mail du har totalt. Under tiden ska vi fortsätta med att peka om domänerna.

6. Konfigurera GMail

Logga in på www.google.com/a/dindomän.se och klicka på Konfiguration. Nu ska vi fixa så att din mail hamnar hos Google istället för Loopia.

A) Klicka på Konfigurera dina appar och sedan på Gmail. Klicka bara på ”Nästa” längst ner på sidan. Google har härifrån varit vänliga nog att beskriva ganska exakt vad som behöver göras.

B) Logga in på Loopia.se och klicka på ”E-post” i högerspalten. Klicka sedan på ”E-postval för domännamn”, välj din domän och markera ”Hantera e-post med extern server (MX-pekning)”.

C) Under ”Prioritet” skriver du 1 (ett) och fyller sedan i ASPMX.L.GOOGLE.COM. (glöm inte punkten på slutet!) i rutan för ”Mål:”. Klicka på ”Genomför ändring”!

D) Du kan även lägga till fler MX-servrar, men det blir då lite mer meckigt. Fördelen är att du inte behöver oroa dig för att det slutar fungera för att den primära servern går ner eller dylikt. (Tack för påpekandet Jim)

D1) Klicka då enklast på ”Domäninställningar” under ”Domän och Webb” och välj den aktuella domänen. Klicka sedan på ”DNS-editor”.

D2) Ni kommer då att se @ med ett inledande +-tecken. Ni kommer också att se två (eller flera) befintliga MX-värden. Dessa kan du med fördel gå tillbaka och radera när du ser att allt fungerar i din nya Google-mail.

D3) Just nu ska du dock enbart lägga till nya MX-servrar, som ska fungera som backup till den vi specificerat under punkt C.

D4) Klicka på +-tecknet bredvid @, välj MX under ”typ” och lägg till följande:

TTL: 300 Prio: 2 Data: ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
TTL: 300 Prio: 3 Data: ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
TTL: 300 Prio: 4 Data: ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.
TTL: 300 Prio: 5 Data: ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM.

7. Snart klart!

Om du, steg för steg, följt Googles anvisningar i inloggat läge på https://www.google.com/a/cpanel/dindomän.se/SetupMXInstructions så bör du se ”Jag har slutfört dessa steg”. Genomför det sista steget, och klicka på den! Detta gör att Google pingar de nya DNS:erna och ändringarna börjar att slå igenom.

8. GRATTIS!

Du har nu pekat om så att din domäns mail går till Google och skickas därifrån. Ompekningen sker inte omedelbart, utan kan dröja upp till ett dygn så var lugn om det känns som att det dröjer med förändringen. Logga in på mail.google.com och njut av att Google sköter din mail från och med nu. Bra saker att tänka på kan vara att kolla under inställningar för att aktivera IMAP om du använder en extern mailklient såsom Outlook eller Thunderbird, och att under inställningar på ditt Google Apps (www.google.com/a/dindomän.se) välja att aktivera Mobil -> Android & Google Sync, så att du kan skicka och ta emot mail med din arbetsmobil. Glöm inte bort att fixa signaturen om du tidigare använde Loopias webmail.

8. Radera och gå vidare i livet

När allt är uppe och rullar kan ni med gott samvete gå in och radera precis varenda mail ni har på Loopias server. Vi kommer dessutom att maila Loopias ekonomiavdelning (från våra nya googleservrar) som var så ”snälla” som återkom med en utförlig guide på hur vi lättast slutade vara kunder hos dem, och sedan informera dem om att vi nu genomfört samtliga steg, och att de vänligen kan annulera fakturan.

Om ni hittar något som vi missat, eller om något är otydligt – kommentera gärna, så lägger vi till detta per omgående! Och för guds skull – SPRID ordet så att vi alla kan få slippa bli av med mailen i 3 dagar igen!

Om du har en fråga, hör gärna av er i kommentarsfältet nedan så ska vi se vad vi kan göra.

Skribenter: Andreas Rönnqvist & Magnus Lundin

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • gäst

    Här fastnade jag, var hittar jag det, finns inte i någon högerspalt.

    B) Logga in på Loopia.se och klicka på “E-post” i högerspalten. Klicka
    sedan på “E-postval för domännamn”, välj din domän och markera “Hantera
    e-post med extern server (MX-pekning)”.

    • http://www.ninetwozero.com Karl Lindmark

       Hej gäst!

      Välj sedan din e-postadress i listan (står ”Välj domännamn”), och kryssa även i rutan som korresponderar till att du vill ”. När du gjort detta kan du fortsätta enligt guiden.

      Notera dock att Loopia tar, enligt egen utsago i en mailkonversation som jag haft med dom, bort ditt e-postkonto i samband med denna ”automatiska” MX-ompekning, och således kommer inte den e-post som ”fastnat i ledningen” att kunna levereras till de berörda e-postadresserna… om jag förstått dom rätt det vill säga. Förhoppningsvis inte.  :-)