facebook deals

Tidigare i veckan lanserades Facebook Places i Sverige, och jag vill nu visa ännu en bit av framtidens digitala marknadsföring – Facebook Deals.

Facebook Deals, som ännu inte släppts i Sverige, är en naturlig påbyggnad av Facebook Places och ger företagare och marknadsförare chansen att bygga lojalitet och relation till sina kunder i sociala medier genom att skapa belöningar och erbjudanden direkt på sin Facebook-sida.

4 sorters Facebook Deals

Som företag har du fyra olika alternativ att använda i Facebook Deals.

Individuell Deal
individuell dealMed en individuell deal kan alla kunder som checkar in på din sida ta del av ett erbjudande. Exempelvis kan alla kunder som checkar in få en gratis give-away tillsammans med sitt köp.

Friend Deal
Med en vän-deal kan du uppmuntra dina kunder att bjuda in sina vänner. Facebook Places gör det möjligt att belöna upp till åtta kunder som checkar in gemensamt med en speciell rabatt.

Här har du som marknadsförare och företagare möjlighet att skapa en belöningstrappa och på så sätt knäcka den ständiga nöten med att få dina kunder att sprida detta vidare till sina vänner och bekanta.

Ex.

  • 2 kunder som checkar in – 5 % rabatt
  • 3 kunder som checkar in – 7 % rabatt
  • 4 kunder som checkar in – 10 % rabatt
  • 5 kunder som checkar in – 12 % rabatt
  • 6 kunder som checkar in – 15 % rabatt
  • 7 kunder som checkar in – 17 % rabatt
  • 8 kunder som checkar in – 20 % rabatt

Loyalty Deal
Med loyalty deal kan du belöna dina lojala kunder samt öka kontakten med andra befintliga kunder.

Som marknadsförare har du nu möjlighet att sätta upp ett riktigt åtråvärt erbjudande för dem som checkar in 7 gånger på en vecka eller dylikt. Lite som ett digitalt klippkort.

Charity Deal
charity dealI takt med att den digitala invånaren mer och mer värderar varumärken på personliga och mänskliga attribut kontra klassiska varumärkesattribut så blir det viktigt för varumärken som vill lyckas på den sociala webben att ännu tydligare hitta en mänsklig vision och tydligt kommunicera den till sin målgrupp.

Charity Deals ger dig som företag möjlighet att visa mänsklighet samt att tilltala den emotionella sidan hos din konsument genom att donera pengar till, av dig, en utvald välgörenhetsorganisation varje gång en kund checkar in på din Facebookplats.

Enorma möjligheter med Facebook Deals

Utmaningen för de allra flesta Svenska företagare är att hitta det unika med sitt erbjudande, och att framgångsrikt kommunicera detta. Samtidigt ökar konkurrensen i dubbel takt som efterfrågan och företagets USP blir därför viktigare än någonsin.

facebook deals

Ta exempelvis restaurangbranschen och lunchställen i storstäderna. Hur lyckas man som ett av 500 geografiskt potentiella lunchställen sticka ut och få de prospekterande kunderna att välja sin restaurang?

Facebook Deals blir ett sätt för lunchstället att sticka ut, då det blir synligt för alla som befinner sig i området via Facebook Places. Med ett konkurrenskraftigt och tilltalande erbjudande kan lunchstället sticka ut och få de prospekterande kunderna en tydlig anledning att välja just den restaurangen.

Även för företag inom mötes- & turismindustrin, som jag jobbar mycket med, är möjligheterna enorma.
På samma sätt som för lunchrestaurangerna i storstäderna är konkurrensen stenhård när de prospekterande kunderna stället sig frågan ”Vilket hotell i Stockholm ska jag bo på?”. Med Facebook Places blir hotellet synligt, och med ett slagkraftigt erbjudande kan prospekten övertygas att välja just det hotellet. På platssidan kan hotellet även lägga in, för kunden, vital information som exempelvis vägbeskrivningar direkt via mobiltelefonens karttjänst, samt kundtjänst direkt via telefonens chatt/IM-klient.

Viral marknadsföring med Facebook Deals

Ett stort måste för marknadsförare och företag som vill lyckas i sociala medier är att få social distribution. Det vill säga – Att den digitala konsumenten sprider dig/ditt varumärke till andra inom dennes sociala graf.

Framgångsrik marknadsföring på Facebook innebär just detta, då interaktioner och aktiviteter som en person utför hela tiden dyker upp på vännernas feed. Vännerna ser troligtvis detta, intresse skapas och plötsligt har även vännen interagerat.

facebook deals gamsun

Ovan exempel är passiv social distribution. Kvar finns aktiv social distribution, som är den svårare och ofta mer omfattande av de båda. Det innebär helt enkelt att den digitala konsumenten hittat ett incitament tillräckligt starkt för att denne vill sprida detta till sina vänner och bekanta.

Utmaningen här för företagen är att identifiera vilka incitament som driver deras kunder att utföra aktiv social distribution. För det otroligt relationsbaserade företaget Apple är det för många konsumenter en social tillhörighet och en relation som avgör, medan det för det prispressande Media markt (dåligt exempel då de i princip saknar digital närvaro helt) säkerligen innebär att ta fram ekonomiska incitament för spridning.

Facebook Deals skapar möjlighet för både passiv- & aktiv social spridning då ”incheckningar” på Facebook Places, samt interaktioner med erbjudanden på Facebook Deals inte bara dyker upp i aktivitetsflödet och således synliggörs för alla dennes vänner. Facebook Deals möjliggör dessutom för företag och smarta marknadsförare att skapa exakt rätt incitament (ekonomiskt eller relationsbyggt) för att kunderna aktivt ska sprida varumärket vidare – the holy graal of digital marketing.

ICA var rätt ute när de lanserade sitt butikskoncept ToGo i Gowalla som är en annan positioneringstjänst, men den riktiga distributionen saknades. Facebook Places kombinerat med Facebook Deals når, tack vare över 5 miljoner Svenska användare, inte längre bara oss webb-nördar, utan nu även resten av Sverige.

Facebook Places börjar bli precis vad jag trodde, och vi har enormt mycket kvar att vänta där Facebook Deals är ett av många spännande steg.

På tal om aktiv social spridning – Berätta gärna för dina vänner och bekanta att det här inlägget finns! ☺

Andra bra källor om Facebook Deals:

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • http://twitter.com/tripent Ronnie Johansson

    Tror precis som du att det kan bli riktigt stort, speciellt hos en yngre målgrupp. I USA har ju företag använt Foursquare, Gowalla, SCVNGR med flera för diverse promotions men lidit av att de har alldeles för få användare för att bli kommersiellt intressanta (http://tripent.wordpress.com/2010/07/28/platsbaserade-tjanster-fortfarande-forsvinnande-sma/).

    När nu Facebook med sina 500 miljoner användare släpper sin postitoneringstjänst Places och kopplar den med Deals blir det helt plötsligt riktigt intressant och jag tror inte det dröjer länge innan vi får se en mängd kreativa kampanjer baserade på detta.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Ronnie,

      Jag håller helt med dig. Kolla gärna länken ovan där GAP berättar om sina framgångar med Places + Deals.

      Jag tror att att smarta detaljhandlare har möjlighet att kommunicera med helt nya kundgrupper om de jobbar på rätt sätt med det här.

      Hälften av alla Svenskar är ju trots allt medlemmar :)

      Tack för en bra kommentar!

      Allt gott,
      Magnus

  • http://twitter.com/tripent Ronnie Johansson

    Tror precis som du att det kan bli riktigt stort, speciellt hos en yngre målgrupp. I USA har ju företag använt Foursquare, Gowalla, SCVNGR med flera för diverse promotions men lidit av att de har alldeles för få användare för att bli kommersiellt intressanta (http://tripent.wordpress.com/2010/07/28/platsbaserade-tjanster-fortfarande-forsvinnande-sma/).

    När nu Facebook med sina 500 miljoner användare släpper sin postitoneringstjänst Places och kopplar den med Deals blir det helt plötsligt riktigt intressant och jag tror inte det dröjer länge innan vi får se en mängd kreativa kampanjer baserade på detta.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Hej Ronnie,

      Jag håller helt med dig. Kolla gärna länken ovan där GAP berättar om sina framgångar med Places + Deals.

      Jag tror att att smarta detaljhandlare har möjlighet att kommunicera med helt nya kundgrupper om de jobbar på rätt sätt med det här.

      Hälften av alla Svenskar är ju trots allt medlemmar :)

      Tack för en bra kommentar!

      Allt gott,
      Magnus

  • http://www.hultberg.org Manne

    Bra översikt, tack! När Deals lanserades här i London förra veckan var restaurangkedjan YO! Sushi först ut med ett erbjudande.

    Jag passade på att ta lite bilder, gå och äta gratis, och skriva om det här:

    http://theblackboard.net/blogs/off-the-pass-week-of-january-31-2011/

  • http://www.happyherring.com/ Magnus Hultberg

    Bra översikt, tack! När Deals lanserades här i London förra veckan var restaurangkedjan YO! Sushi först ut med ett erbjudande.

    Jag passade på att ta lite bilder, gå och äta gratis, och skriva om det här:

    http://theblackboard.net/blogs/off-the-pass-week-of-january-31-2011/