cerifikat sociala medierFlertalet kunder har blivit kontaktad av en ”Certifierad Konsult i Sociala Medier”, och jag kan ju inte vara sämre!

Därför har jag nu certifierat mig till certifierad konsult inom Sociala Medier via min alldeles egna ”Academy” – Gamsun Academy.

Och eftersom vi nu inte bara är certifierade, utan även har en helt egen Academy innebär detta att vi även kan certifera alla er andra!

Skillnaden mellan vår Academy och de andra är inte överdrivet stor, förutom det faktum att min certifiering inte kommer att kosta er en enda krona (till skillnad mot ca $2.000).

Det enda ni behöver göra är att ni kopierar koden nedan, och klistrar in någon av våra snygga certifikat á la SEOmoz på er blogg  så är ni certifierade experter, kungar och gurus på Sociala Medier!
Hämta din alldels egna certifieringsbadge att ha på din blogg!

Certifierad kung i sociala medier

Certifierad Kung av Sociala Medier

Certifierad kung i sociala medier

Certifierad rosa Kung av Sociala Medier

Certifierad guru i sociala medier

Certifierad Guru på Sociala Medier

Certifierad guru i sociala medier

Certifierad rosa Guru på Sociala Medier

Skämt åsido så står Gamsun för den absoluta övertygelsen att de certifikat som figurerar inom Sociala Medier säger ungefär lika mycket som om man skulle tagit en helgkurs i ”Att vara trevlig”, och sedan förutsätta att alla vill bli ens vän.

Sociala Medier handlar i grund och botten om digital social kompetens, och kräver så mycket mer än en helgkurs, ett 10-stegs webinar eller ett certifikat från ett luftföretag i USA som påstår sig ha rätten att certifiera konsulter inom Sociala Medier.

Jag passar dock på att lägga in en passus.

Alla konsulter som tagit ett certifikat hos någon av alla dessa Academies är inte per automatik olämpade att hjälpa ditt företag , men man bör vara väl medveten om att det krävs en mängd digital erfarenhet för att förstå hur den sociala webben fungerar och hur man som privatperson och företag bör bete sig där, samt att det är en stor skillnad mellan de två .

Det är också en enorm skillnad att känna till några sociala nätverk, och att ha tillräcklig insikt i hur en organisation, utifrån sina förutsättningar, ska tänka och handla kring den sociala webben.

Med det sagt hoppas jag att företag i Sverige tar dessa certifikat med en rejäl nypa salt, samt att de kvalificerar sin konsult inom sociala medier på betydligt fler plan än ett papper stämplat i USA.

Glöm nu inte att lägga in din alldeles egna badge om du delar vår åsikt!

Ett annat bra inlägg om ämnet – ”Fejkcertifikat för att lura bloggare på utbildningspengar”.

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • Pingback: Tweets that mention Certifierad Konsult Sociala Medier -- Topsy.com()

  • http://www.savetime.se Christian

    Hej,
    jag håller defintivt med dig om att man ska ta ”certifiering” inom sociala medier liksom inom andra områden med en stor nypa salt. Vem bestämmer vad som är kriteriet för att bli certifierad? Det skulle vara välkommet med en standard så att kunder på ett lättare sätt kan ta ställning till om en ”social media-konsult” är lämplig eller inte att hjälpa dem med deras frågeställningar/önskemål.

    Problemet som jag ser det (som själv har gått på Social Media Academy i USA) är att nivån på de som arbetar inom sociala medier är så spridd. Det finns MÅNGA som inte har någon ”certifiering” som är fantastiskt duktiga – men genom att ha gått på Social Media Academy kan jag i alla fall visa kunder vilka områden inom sociala medier jag har en förståelse för och jag kan visa att min förståelse för sociala medier är bredare än den kategori ”konsulter” som kanske bara varit aktiva på Facebook eller ”bara” bloggat. Det handlar ju trots allt om att se på varje satsning på ett strategiskt sätt – och dessutom att se att möjligheterna med sociala medier ligger långt utom marknadsföringsområdet.

    Jag skulle faktiskt rekommendera alla större svenska företag att skicka någon person att gå på en utbildning likt den Social Media Academy erbjuder (övriga utbildningar kan jag inte uttala mig om) – inte för att de kanske ska jobba så aktivt med frågorna själv – men i alla fall för att kunna bli bättre köpare, och för att kunna ställa rätt krav på sina konsulter.
    /Christian Bergenstråhle

  • AxelS

    Ha ha ha – great rant Magnus!
    And you know what I actually agree with most of your post. I may have not exactly understood the context entirely but Google Translator did a fine job.

    What you missed however is to mention WHAT we actually certify ;)
    http://www.socialmedia-academy.com/blog/index.p
    It is not more and not less than any industry certification, in sales, marketing, engineering…

    The other thing you should have done is * at the very least * talk to attendees from the academy. They are all publicly accessible. And hear what they have to say. Or talk to their bosses or customers. In the social web this is possible to do in 60 seconds!
    Happy to tell you more about what we do, how we certify, what the benefits for customers or employers are and why we actually managed to have one of the best – if not the best reputation world wide.

    Ha en bra dag

    Axel
    http://socialmedia-academy.com

  • AxelS

    Ha ha ha – great rant Magnus!
    And you know what I actually agree with most of your post. I may have not exactly understood the context entirely but Google Translator did a fine job.

    What you missed however is to mention WHAT we actually certify ;)
    http://www.socialmedia-academy.com/blog/index.php/about/certification/
    It is not more and not less than any industry certification, in sales, marketing, engineering…

    The other thing you should have done is * at the very least * talk to attendees from the academy. They are all publicly accessible. And hear what they have to say. Or talk to their bosses or customers. In the social web this is possible to do in 60 seconds!
    Happy to tell you more about what we do, how we certify, what the benefits for customers or employers are and why we actually managed to have one of the best – if not the best reputation world wide.

    Ha en bra dag

    Axel
    http://socialmedia-academy.com

  • http://www.savetime.se Christian

    Hej,
    jag håller defintivt med dig om att man ska ta ”certifiering” inom sociala medier liksom inom andra områden med en stor nypa salt. Vem bestämmer vad som är kriteriet för att bli certifierad? Det skulle vara välkommet med en standard så att kunder på ett lättare sätt kan ta ställning till om en ”social media-konsult” är lämplig eller inte att hjälpa dem med deras frågeställningar/önskemål.

    Problemet som jag ser det (som själv har gått på Social Media Academy i USA) är att nivån på de som arbetar inom sociala medier är så spridd. Det finns MÅNGA som inte har någon ”certifiering” som är fantastiskt duktiga – men genom att ha gått på Social Media Academy kan jag i alla fall visa kunder vilka områden inom sociala medier jag har en förståelse för och jag kan visa att min förståelse för sociala medier är bredare än den kategori ”konsulter” som kanske bara varit aktiva på Facebook eller ”bara” bloggat. Det handlar ju trots allt om att se på varje satsning på ett strategiskt sätt – och dessutom att se att möjligheterna med sociala medier ligger långt utom marknadsföringsområdet.

    Jag skulle faktiskt rekommendera alla större svenska företag att skicka någon person att gå på en utbildning likt den Social Media Academy erbjuder (övriga utbildningar kan jag inte uttala mig om) – inte för att de kanske ska jobba så aktivt med frågorna själv – men i alla fall för att kunna bli bättre köpare, och för att kunna ställa rätt krav på sina konsulter.
    /Christian Bergenstråhle

  • Rolandtheartist

    Hahaha hel skön sida RolandTheArtist (Music Guru)

  • Rolandtheartist

    Hahaha hel skön sida RolandTheArtist (Music Guru)