bevaka sociala medierAtt bevaka sociala medier är något som många företag börjar inse att de bör ägna sig åt, men frågorna är många.

Hur gör man för att bevaka sociala medier? Hur väljer man vilka sökord man vill bevaka? Vilket/a media vill man bevaka?

Mitt tips är att börja enkelt och kostnadsfritt. Det brukar vara det som är enklast att motivera för plånboken. Jag ska i det här inlägget visa er en kostnadsfri metod för ett grundläggande behov av att bevaka sociala medier.

Jag har valt att bygga min bevakning med hjälp av följande verktyg;

  • Twingly – En riktigt bra och kostnadsfri sökmotor för bloggar/mikrobloggar. Twitter search – Twitters egna sökverktyg/sökmotor.
  • Google AlertsGoogles egna tjänst för att bevaka SERPen (Search Engine Result Page) på ett valfritt sökord.
  • Social Mention – Kallar sig för ”Like Google Alerts, but for Social Media”, vilket sammanfattar hela tjänsten. Denna visar dock inte alltid helt riktiga resultat, och RSS:en kan strula så ha det i åtanke.
  • Twitter Search – Twitters egna sökverktyg för vad som sägs på twitter.

Dessutom kan ni välja att även bevaka sociala medier med Blinkx som är en sökmotor för video, men den är inte vital i mitt bevakningsrum för sociala medier.

Alla verktyg jag har valt är helt kostnadsfria.

Första steget är egentligen sökordsresearch om ni ska göra en mer övergripande bevakning, men jag kommer att, för enkelhetens skull, enbart att fokusera på mitt varumärkesnamn.

Välj en RSS läsare

Mina favoriter är Google Reader, Shrook och Netvibes. Jag kommer att välja Netvibes till den här bevakningen, då den är enklast att modifiera utseendemässigt så skapa ett konto på – http://www.Netvibes.com.

Döp flikar + bevakningsnamn

För enkelhetens skull vill du skapa en flik för varje sökord. I och med att vi bara har ett sökord nu, så räcker det med att du döper om den till ditt varumärkesnamn enligt figur 1. Klicka sedan i rutan enligt figur 2 och döp ditt bevakningsrum till vad du önskar.

döpa flik

figur 1

döpa bevakningsrum

figur 2

Skapa bevakning genom sökning

Besök varje tjänst listad ovan och sök på ditt varumärkesnamn enligt figur 3.

twingly

figur 3

På resultatsidan finns sedan ett RSS flöde. Klicka på detta. Om du då får upp något annat än Netvibes så får du ta den alternativa vägen.

Högerklicka på RSS-länken och kopiera adressen (URLen)

Gå sedan tillbaka till Netvibes och klicka på ”Lägg till Innehåll” enligt figur 4. Välj sedan ”Lägg till Webbflöde”, klistra in den adress du kopierade, och klicka på knappen till höger om adressfältet ”Lägg till webbflöde”.

webbflöde

figur 4

Upprepa sedan samma sätt för varje tjänst och sökord listad. Kom ihåg att skapa en egen flik för varje sökord du vill bevaka.

Du har precis skapat ditt första bevakningsrum och är klar att bevaka sociala medier!

Något som inte fungerar med er bevakning? Något du undrar över om att bevaka sociala medier? Fråga via formuläret nedan!

För er som är allmänt lata (Då skulle ni väl i och för sig inte ha orkat läsa hit) så erbjuder bland annat tjänsten Viralheat samma upplägg för ca 70 kr i månaden. Då ingår dessutom en del övriga tjänster.