annonsera facebook

Att annonsera på facebook är något som få Svenska företag lyckats bemästra, men sedan några veckor tillbaka har Facebook lanserat nya sätt för företag att marknadsföra sig på som kommer att underlätta för fler företag att annonsera framgångsrikt.

Tidigare har företag dels kunnat annonsera  en extern hemsida och ett event, men också sin facebook fanpage samt sidan för en facebook applikation. Men sedan några veckor tillbaka finns också möjligheten att sponsra interaktioner på sin Facebook-sida. Det här kan vara ett mycket effektfullt sätt att annonsera på, då det på ett smakfullt sätt rider på allt det som definiera framgång med annonsering på den sociala webben – Att någon man känner ”rekommenderar” något.

Kopplingen med att det är någon man känner som rekommenderar sidan/produkten eller tjänsten gör att även ett mindre känt varumärke kan få stort genomslag då förtroendet hamnar på personen som rekommenderar varan snarare än varumärket. Facebook berättar själva om sina tankar bakom det nya sättet att annonsera på i – ”Introducing Sponsored Stories”.

På sidan ”Create Ad” kan ni se de alternativ som idag finns för att annonsera på Facebook.

Du har där möjlighet att välja mellan att annonsera en extern webbplats, en facebook-sida, en applikation, ett evenemang eller en plats.

Om du väljer något av att markndsföra en facebook-sida, en applikation eller en plats så kommer du att få alternativet att annonsera med en ”sponsrad händelse”. Beroende av vad du valt så kommer du också att kunna specificera vilken typ av händelse du vill sponsra.

I vanliga fall ser det exempelvis ut såhär när en person gillar en sida på facebook.

annonsera facebook uttaget

Om ”Uttaget – Lampor på nätet” istället valt att sponsra händelsen så kommer det att se ut såhär.

annonsera facebook uttaget ny

”Annonsen” kommer dessutom att synas i en mängd sammanhang för de vänner som personen som gillat sidan har.

Om du räknar att Facebookmedlemmarna i Sverige i snitt har ca 165 vänner var på Facebook, så inser du snabbt att du med den här modellen kan nå en mängd människor genom ett redan upparbetat förtroende vännerna emellan. Det innebär att en sida med 100 ”fans” i snitt har 16.500 potentiella personer att nå via annonserna.

Jag tror att sponsrade händelser kan ha enorm effekt. Inte bara för de redan stora sidorna, utan även för nystartade sidor som vill hitta andra intresserade fans. Jag tror dock att Facebook kommer att ha en utmaning i att det är ett slags påtvingat annonsformat, och att många medlemmar säkerligen inte vill att varenda inlägg de gör ska formas om till en annons.

Är det någon som har använt sig av sponsrade händelser eller på något annat sätt annonserat på Facebook framgångsrikt?

 

Magnus Lundin

VD & grundare av Gamsun. - Web Envangelist, Startup Freak & Business owner. I <3 digital.

  • http://twitter.com/barkskog Tobias Barkskog

    Har annonserat på facebook för min webbplats London Tickets med mycket lyckat resultat. Perfekt att kunna rikta och textanpassa annonser direkt mot fans till respektive fotbollslag.

    Har nu lagt upp en annons för sponsrad händelse så jag återkommer med en rapport angående den.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Kul! Ser fram emot din rapport. Smart att segmentera på intresse, måste ha haft rätt bra respond kontra kostnad.

      // Magnus

      • http://twitter.com/barkskog Tobias Barkskog

        Ligger på mellan 2 och 4 kronor per person som gillar sidan vilket jag tycker är ett okej pris.

  • http://twitter.com/barkskog Tobias Barkskog

    Har annonserat på facebook för min webbplats London Tickets med mycket lyckat resultat. Perfekt att kunna rikta och textanpassa annonser direkt mot fans till respektive fotbollslag.

    Har nu lagt upp en annons för sponsrad händelse så jag återkommer med en rapport angående den.

    • http://www.gamsun.se/ Magnus Lundin

      Kul! Ser fram emot din rapport. Smart att segmentera på intresse, måste ha haft rätt bra respond kontra kostnad.

      // Magnus

      • http://twitter.com/barkskog Tobias Barkskog

        Ligger på mellan 2 och 4 kronor per person som gillar sidan vilket jag tycker är ett okej pris.

  • Sökoptimering

    Oj det här var intressant. Ska slänga in en blänkare för http://domainz.se och se hur det fungerar!

  • Sökoptimering

    Oj det här var intressant. Ska slänga in en blänkare för http://domainz.se och se hur det fungerar!

  • http://www.ipow.se Lukas Brisman

    Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av annonserna?

  • http://gymkompaniet.se Lukas Brisman

    Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av annonserna?